Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública
RESOLUCIÓ de 24 d’abril de 2020, de la consellera de
Sanitat Universal i Salut Pública, a proposta de la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència
Climàtica i Transició Ecològica i de la Conselleria d’Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball,
per la qual s’estableixen les condicions per a l’obertura
dels mercats de venda no sedentària de productes de primera necessitat en la Comunitat Valenciana, durant l’estat
d’alarma provocat per Covid-19 [2020/3079]
Amb motiu de la situació d’emergència de salut pública ocasionada
pel Covid-19, que l’Organització Mundial de la Salut va elevar a pandèmia internacional el passat 11 de març de 2020, el Govern va acordar declarar, mitjançant Reial decret 463/2020, de 14 de març, l’estat
d’alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària en tot el territori
nacional, amb fonament en les actuals circumstàncies extraordinàries
i que constitueixen, sens dubte, una crisi sanitària sense precedents i
d’enorme magnitud.
Mitjançant el Decret pel qual es declara l’Estat d’Alarma s’estableix
la necessitat de mantindre l’obertura de tots aquells establiments especialment comercials minoristes d’alimentació, begudes, productes i béns
de primera necessitat.
Els mercats no sedentaris (o setmanals) concentren també aqueixa
venda minorista i per això, i amb la finalitat de garantir el proveïment
de productes de primera necessitat, és necessari la regulació i adopció
de mesures de seguretat en els mercats de venda no sedentària de la
Comunitat Valenciana.
Fonaments de Dret
La Generalitat, a través de la Conselleria de Sanitat Universal i
Salut Pública, té competència exclusiva en matèria d’Higiene, de conformitat amb l’article 49.1.11a de l’Estatut d’Autonomia, i competència
exclusiva en matèria d’organització, administració i gestió de totes les
institucions sanitàries públiques dins del territori de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb l’article 54.1 del mateix text legal.
L’article 83.2 de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de Salut de la Comunitat Valenciana, estableix “Així mateix, les
activitats públiques i privades de les quals, directa o indirectament, puga
derivar-se un risc per a la salut i seguretat de les persones, incloses les
de promoció i publicitat, es sotmetran a les mesures d’intervenció que
reglamentàriament s’establisquen”.
La Llei orgànica 3/1986, de 14 d’abril, de mesures Especials en
Matèria de Salut Pública estableix en el seu article 1 que “A fi de protegir la salut pública i previndre la seua pèrdua o deterioració, les autoritats sanitàries de les diferents Administracions Públiques podran, dins
de l’àmbit de les seues competències, adoptar les mesures previstes en
la present Llei quan així ho exigisquen raons sanitàries d’urgència o
necessitat” i en el seu article 3, més en concret, que “Amb la finalitat
de controlar les malalties transmissibles, l’autoritat sanitària, a més de
realitzar les accions preventives generals, podrà adoptar les mesures
oportunes per al control dels malalts, de les persones que estiguen o
hagen estat en contacte amb els mateixos i del medi ambient immediat,
així com les que es consideren necessàries en cas de risc de caràcter
transmissible”.
L’article 10 del Reial decret 463/2020 de 14 de març, pel qual es
declara l’estat d’alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària
ocasionada pel Covid-19 estableix la necessitat de mantindre l’obertura
de tots aquells establiments que en ell es detallen, especialment establiments comercials detallistes d’alimentació, begudes, productes i béns
de primera necessitat. En el seu apartat segon estableix que, en tot cas,
s’evitaran aglomeracions i es controlarà que consumidors i empleats
mantinguen la distància de seguretat d’almenys un metre a fi d’evitar
possibles contagis.
Por tanto, el artículo 10.1 del Real decreto 463/2020 delimita la
obligación de cierre o su excepción en el producto que cada establecimiento tiene a la venta, y en ningún caso en su formato, grande, mediano o pequeño, sedentario o no sedentario.
De igual forma, el artículo 15 establece como una de las prioridades
durante el estado de alarma el abastecimiento alimentario garantizando la distribución de los alimentos desde el origen a los mercados de
destino.
La Generalitat tiene competencia exclusiva en materia de comercio
interior y defensa de les persones consumidores y usuarias, de conformidad con el artículo 49.1.35ª del Estatuto de Autonomía de la Comunitat Valenciana, sin perjuicio de la política general de precios, la libre circulación de bienes, la legislación sobre la defensa de la competencia y la
legislación del Estado, competencia que ejerce a través de la Conselleria
de Economía Sostenible, Sectores Productivos, Comercio y Trabajo.
El Capítulo I del Título IV de la Ley 3/2011, de 23 de marzo, de
Comercio de la Comunitat Valenciana, se dedica a la venta no sedentaria, definida como «la realizada por comerciantes, fuera de un establecimiento comercial permanente, de forma habitual, ocasional, periódica
o continuada en los perímetros o lugares debidamente autorizados en
instalaciones comerciales desmontables o transportables». La venta
ambulante es una «modalidad de venta no sedentaria efectuada en ubicación móvil, de manera y con medios que permitan al vendedor ofrecer
su mercancía de forma itinerante (...)».
El ejercicio de la venta no sedentaria debe disponer de autorización, otorgada por el ayuntamiento respectivo en el respectivo término
municipal, en aplicación de las respectivas ordenanzas municipales, y la
legislación estatal y autonómica vigente. En todo caso, las ordenanzas
municipales pueden prever la regulación de la venta directa por los agricultores y ganaderos de los productos agropecuarios en estado natural y
en su lugar de producción.
Así, el objeto de esta resolución a propuesta de la Conselleria de
Agricultura, Desarrollo Rural, Emergencia Climática y Transición Ecológica y la Conselleria de Economía Sostenible, Sectores Productivos,
Comercio y Trabajo, es la de establecer las condiciones para la apertura
de los mercados de venta no sedentaria de productos de primera necesidad en la Comunitat Valenciana durante la vigencia del estado de alarma
provocado por Covid-19
En consecuencia, en la condición de autoridad pública sanitaria que
me confiere el artículo 81.1 b) de la Ley 10/2014, de 29 de diciembre,
de la Generalitat, de Salud de la Comunitat Valenciana, resuelvo
Primero
Los mercados de venta no sedentaria, podrán adaptarse o mantener
su actividad en los lugares donde habitualmente se celebren, siempre
y cuando se desarrollen en espacios cubiertos o no cubiertos donde el
espacio de mercado esté totalmente delimitado con vallas o cualquier
otro medio que permita marcar de forma clara los límites del espacio,
donde se pueda garantizar el control de afluencia, la separación de establecimientos y distanciamiento social, según el siguiente orden de preferencias:
a) En espacios cubiertos, habilitados para la celebración de mercados no sedentarios.
b) En espacios no cubiertos habilitados para la celebración de mercados no sedentarios, cuando estén totalmente delimitados con vallas, o
con cualquier otro medio que permita marcar de forma clara los límites
del espacio, como consecuencia de la coordinación entre comerciantes
y autoridades locales de forma que se pueda controlar la entrada y salida
de gente evitando las aglomeraciones.
c) Los mercados de venta no sedentaria que no puedan mantener la
actividad del mercado alimentario semanal o estacional en un entorno
cerrado, como las ubicaciones reseñadas en los puntos anteriores, tendrán que trasladar su ubicación a las instalaciones deportivas o de otro
tipo que adoptan medidas de control para dosificar el aforo.
Segundo
En todo caso, se deberán de cumplir las medidas complementarias
siguientes:
a) Solo se permitirá puestos de venta de productos exclusivamente
alimentarios y de primera necesidad, excluyendo hostelería y restauración.
Per tant, l’article 10.1 del Reial decret 463/2020 delimita l’obligació
de tancament o la seua excepció en el producte que cada establiment té
a la venda, i en cap cas en el seu format, gran, mitjà o xicotet, sedentari
o no sedentari.
D’igual forma, l’article 15 estableix com una de les prioritats durant
l’estat d’alarma el proveïment alimentari garantint la distribució dels
aliments des de l’origen als mercats de destinació.
La Generalitat té competència exclusiva en matèria de comerç interior i defensa de les persones consumidores i usuàries, de conformitat
amb l’article 49.1.35a de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, sense perjudici de la política general de preus, la lliure circulació
de béns, la legislació sobre la defensa de la competència i la legislació
de l’Estat, competència que exerceix a través de la Conselleria d’Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball.
El Capítol I del Títol IV de la Llei 3/2011, de 23 de març, de
Comerç de la Comunitat Valenciana, es dedica a la venda no sedentària, definida com “la realitzada per comerciants, fora d’un establiment
comercial permanent, de manera habitual, ocasional, periòdica o continuada en els perímetres o llocs degudament autoritzats en instal·lacions comercials desmuntables o transportables”. La venda ambulant és
una “modalitat de venda no sedentària efectuada en ubicació mòbil, de
manera i amb mitjans que permeten al venedor oferir la seua mercaderia
de manera itinerant (...)”.
L’exercici de la venda no sedentària ha de disposar d’autorització,
atorgada per l’ajuntament respectiu en el respectiu terme municipal,
en aplicació de les respectives ordenances municipals, i la legislació
estatal i autonòmica vigent. En tot cas, les ordenances municipals poden
preveure la regulació de la venda directa pels agricultors i ramaders dels
productes agropecuaris en estat natural i en el seu lloc de producció.
Així, l’objecte d’aquesta resolució a proposta de la Conselleria
d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica i la Conselleria d’Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, és la d’establir les condicions per a l’obertura
dels mercats de venda no sedentària de productes de primera necessitat
en la Comunitat Valenciana durant la vigència de l’estat d’alarma provocat per Covid-19
En conseqüència, en la condició d’autoritat pública sanitària que em
confereix l’article 81.1 b) de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la
Generalitat, de Salut de la Comunitat Valenciana, resolc:
Primer
Els mercats de venda no sedentària, podran adaptar-se o mantindre
la seua activitat en els llocs on habitualment es celebren, sempre que
es desenvolupen en espais coberts o no coberts on l’espai de mercat
estiga totalment delimitat amb tanques o qualsevol altre mitjà que permeta marcar de manera clara els límits de l’espai, on es puga garantir el
control d’afluència, la separació d’establiments i distanciament social,
segons el següent ordre de preferències:
a) En espais coberts, habilitats per a la celebració de mercats no
sedentaris.
b) En espais no coberts habilitats per a la celebració de mercats
no sedentaris, quan estiguen totalment delimitats amb tanques, o amb
qualsevol altre mitjà que permeta marcar de manera clara els límits de
l’espai, com a conseqüència de la coordinació entre comerciants i autoritats locals de manera que es puga controlar l’entrada i eixida de gent
evitant les aglomeracions.
c) Els mercats de venda no sedentària que no puguen mantindre
l’activitat del mercat alimentari setmanal o estacional en un entorn tancat, com les ubicacions ressenyades en els punts anteriors, hauran de
traslladar la seua ubicació a les instal·lacions esportives o d’un altre
tipus que adopten mesures de control per a dosificar l’aforament.
Segon
En tot cas, s’hauran de complir les mesures complementàries
següents:
a) Només es permetrà llocs de venda de productes exclusivament
alimentaris o de primera necessitat, excloent hostaleria i restauració.
b) Respecto a los puestos de venta, deberán encontrarse separados
por una vía de tránsito y con una distancia mínima entre ellos de 6
metros. Se permite una separación mínima de 2’5 metros entre los laterales.
Dentro de un mismo puesto las personas vendedoras deberán guardar entre sí una distancia mínima de 2 metros, quedando restringida la
actividad comercial a un único operador en caso de que las medidas del
puesto no hagan posible esta separación física.
c) Se marcará un distanciamiento con cinta adhesiva o mediante
cualquier otro medio, a dos metros entre el puesto de venta y la clientela, para que el contacto sea mínimo. De igual forma se establecerá esta
medida para las personas en espera.
d) Se garantizará la vigilancia del espacio donde se celebre el mercado durante el horario de funcionamiento, para el cumplimiento de las
normas de distanciamiento social y de la presente instrucción, así como
para evitar aglomeraciones.
e) En la entrada se dispondrá de un dispensador de hidrogel o cualquier otro tipo de desinfectante, el cual será de obligado uso para el
acceso al espacio de compra.
f) Únicamente el vendedor o vendedora del puesto de venta podrá
tocar los alimentos o productos. Lo hará siempre con guantes de protección, así como mascarilla, y siguiendo las instrucciones y recomendaciones de higiene frente al Covid-19
g) Cada puesto de venta dispondrá de dispositivos para residuos, de
acceso con pedal, y con bolsas que permitan su cierre estanco.
h) Los puestos de venta deben ser limpiados y desinfectados con frecuencia. Al final de la jornada se limpiará y desinfectará toda la maquinaria, dispositivos y otros elementos del puesto ambulante, teniendo
en cuenta las superficies que hayan podido ser tocadas, y siguiendo las
instrucciones de limpieza y desinfección dictadas para hacer frente a la
pandemia del Covid-19
i) Se informará a todos los vendedores de las medidas de higiene
que en esta instrucción se establecen.
j) Se establecerá cartelería informativa a la ciudadanía con las medidas de distanciamiento e higiene que se tienen que adoptar, así como
informando que si una persona manifiesta síntomas compatibles con el
Covud-19, deberá abandonar de inmediato el lugar y seguir las indicaciones del personal sanitario.
Tercero
La presente resolución tendrá efectos el 30 de abril de 2020 y mantendrá la eficacia durante toda la vigencia del estado de alarma.
Se advierte que la presente resolución pone fin a la vía administrativa pudiendo interponerse recurso contencioso administrativo en el plazo
de dos meses, contados desde el día siguiente al de su notificación,
ante la Sala de lo Contencioso Administrativo del Tribunal Superior de
Justícia de la Comunitat Valenciana, de acuerdo con lo establecido en
los artículos 10.1 y 46.1 de la Ley 29/1998, de 13 de julio, reguladora
de la jurisdicción contencioso-administrativa, o recurso potestativo de
reposición ante el mismo órgano que dictó el acto, en el plazo de un
mes, de conformidad con los artículos 123 y 124 de la Ley 39/2015, de
1 de octubre, del procedimiento administrativo común de las administraciones públicas. Todo ello sin perjuicio de que pueda interponerse
cualquier otro recurso de los previstos en la legislación vigente.
València, 24 de abril de 2020.–La consellera de Sanidad Universal
y Salud Pública: Ana Barceló Chico
b) Respecte als llocs de venda, hauran de trobar-se separats per una
via de trànsit i amb una distància mínima entre ells de 6 metres. Es permet una separació mínima de 2’5 metres entre els laterals.
Dins d’un mateix lloc les persones venedores hauran de guardar
entre si una distància mínima de 2 metres, quedant restringida l’activitat
comercial a un únic operador en cas que les mesures del lloc no facen
possible aquesta separació física.
c) Es marcarà un distanciament amb cinta adhesiva o mitjançant
qualsevol altre mitjà, a dos metres entre el lloc de venda i la clientela,
perquè el contacte siga mínim. D’igual forma s’establirà aquesta mesura
per a les persones en espera.
d) Es garantirà la vigilància de l’espai on se celebre el mercat durant
l’horari de funcionament, per al compliment de les normes de distanciament social i de la present instrucció, així com per a evitar aglomeracions.
e) En l’entrada es disposarà d’un dispensador d’hidrogel o qualsevol altre tipus de desinfectant, el qual serà d’obligat ús per a l’accés a
l’espai de compra.
f) Únicament el venedor o venedora del lloc de venda podrà tocar
els aliments o productes. Ho farà sempre amb guants de protecció,
així com màscara, i seguint les instruccions i recomanacions d’higiene
enfront del Covid-19
g) Cada lloc de venda disposarà de dispositius per a residus, d’accés
amb pedal, i amb bosses que permeten el seu tancament estanc.
h) Els llocs de venda han de ser netejats i desinfectats amb freqüència. Al final de la jornada es netejarà i desinfectarà tota la maquinària,
dispositius i altres elements de la parada ambulant, tenint en compte les
superfícies que hagen pogut ser tocades, i seguint les instruccions de
neteja i desinfecció dictades per a fer front a la pandèmia del Covid-19
i) S’informarà a tots els venedors de les mesures d’higiene que en
aquesta instrucció s’estableixen.
j) S’establirà cartelleria informativa a la ciutadania amb les mesures
de distanciament i higiene que s’han d’adoptar, així com informant que
si una persona manifesta símptomes compatibles amb el COVID-19,
haurà d’abandonar immediatament el lloc i seguir les indicacions del
personal sanitari.
Tercer
La present resolució tindrà efectes el 30 d’abril de 2020 i mantindrà
l’eficàcia durant tota la vigència de l’estat d’alarma.
S’adverteix que la present resolució posa fi a la via administrativa
podent interposar-se recurs contenciós administratiu en el termini de
dos mesos, comptats des de l’endemà al de la seua notificació, davant
la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de
la Comunitat Valenciana, d’acord amb el que s’estableix en els articles
10.1 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció contenciosa administrativa, o recurs potestatiu de reposició davant
el mateix òrgan que va dictar l’acte, en el termini d’un mes, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del
Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. Tot
això sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs dels
previstos en la legislació vigent.
València, 24 d’abril de 2020
.– La consellera de Sanitat Universal i
Salut Pública: Ana Barceló Chico
https://www.dogv.gva.es/datos/2020/04/25/pdf/docv_8799.pdf