El Govern canvia la norma per permetre escortes privades en el transport per carretera d'aerogeneradors i evitar una càrrega de treball inassumible per a la Benemèrita. El sector eòlic realitzarà més de 5.000 trasllats de turbines en any i mig.
Publicat el 9 de Febrer de 2019 - 00: 12
DAVID PAGE david.page@elindependiente.com @davidpagep
"El perill de col·lapse era imminent. I no per culpa nostra ", alerta un executiu del sector eòlic espanyol. Després d'anys d'aturada gairebé total, el sector de les renovables torna a accelerar a Espanya. Però després de l'eufòria, les companyies s'estan trobant amb els problemes d'un boom que ha d'executar-se a contrarellotge.
L'anterior Govern va organitzar subhastes per a nous projectes d'energies netes amb més de 8.000 megawatts (MW) de potència, dels quals més de la meitat seran parcs eòlics repartits per mig Espanya i que han d'estar funcionant al març de 2020. En tot just any i mig es van a instal·lar plantes eòliques amb una capacitat de 4.600 MW, quan en els tres anys anteriors a penes s'havien posat en marxa 70 MW a tot el país.
Una autèntica revolució per a una indústria que, tot i els terminis, ha aconseguit garantir la producció i subministrament dels equips i que, no obstant, ha trobat com a gran obstacle per complir els terminis un factor totalment aliè al sector. "El problema era portar els equips de les fàbriques als parcs. Un dels grans esculls era la normativa que regula el transport per carretera dels equips, el control del trànsit ", subratlla el directiu.
ECONOMIA
Espanya produeix el 40% de la seva electricitat amb renovables i redueix un 15% l'emissió de CO2
L'electricitat que es produeix a Espanya va ser l'any passat més neta. El 40,1% de tota la producció d'electricitat de la Península (Canàries i Balears es comptabilitzen com [...]
https://www.elindependiente.com/economia/2019/02/07/espana-produce-40-electricidad-renovables-reduce-15-la-emision-co2/
I és que les dimensions colossals de les turbines eòliques obliguen a realitzar delicats trasllats que impliquen estrictes controls de seguretat. Les pales dels aerogeneradors mesuren entre 40 i 70 metres de llarg, així que el seu transport per carretera requereix dispositius de seguretat específics, i la seva programació i la freqüència s'estaven veient condicionades per la disponibilitat d'agents de la Guàrdia Civil per realitzar els viatges.
Durant els trasllats de les pales dels molins, els combois ocupen els carrils del sentit contrari periòdicament per sortejar corbes, travessen el centre de les rotondes, circulen a velocitats reduïdes ... i per tant requereixen de serveis de seguretat específica per senyalitzar les maniobres especials i avisar del perill a la resta de conductors.
Fins ara, la normativa vigent exigia que tots els transports especials amb vehicles que portessin mercaderies de més de 40 metres de llarg, ocupessin més de 5 metres d'ample o circulessin necessàriament a una velocitat inferior a la meitat de la mitjana permesa a la via tenien d'anar escortats per patrulles de la Guàrdia Civil. Tots.
LM Wind Power (del grup GE) produeix en la seva factoria de Castelló la major pala que es fabrica a Espanya, de 73,5 metres de llarg. A l'octubre de 2017 va realitzar el primer transport de la colossal aspa després d'un any projectant el recorregut fins a l'últim detall. Els 45 quilòmetres entre la planta i el port de Castelló es van recórrer en tres hores i mitja [veure vídeo].
https://www.youtube.com/watch?v=kw2zv2TMDn4
En tot moment van acompanyar el comboi sis agents en moto i tres vehicles policials, per a un sol viatge. Per recorreguts més llargs, les patrulles es van rellevant al llarg del trajecte i la coordinació es complica quan els combois travessen Catalunya o País Basc i intervenen els seus policies autonòmiques.
En els últims anys, des de la pròpia Guàrdia Civil ja es venia alertant de la sobrecàrrega de treball per les escortes exigides i la manca de recursos per atendre totes les peticions. I les grans constructores d'infraestructures (que també transporten per carretera de grans components) i les empreses eòliques havien mantingut reunions amb diversos dels ministeris implicats per reclamar un canvi en la normativa que evités el coll d'ampolla en què s'estava convertint per a la seva activitat l'obligació de presència de patrulles de la Guàrdia Civil en els trasllats.
El boom de construcció de parcs eòlics ha empès el Govern a accelerar el canvi de la normativa. I és que per aconseguir aquests 4.600 MW de potència eòlica adjudicats caldrà plantar uns 1.600 aerogeneradors (a raó d'entre 2 i 3 MW per cada turbina) per tot el país. I això implica el transport de tres pales per cada aerogenerador i en alguns casos també de la torre que suporta la turbina.
ECONOMIA
Espanya multiplica per set les inversions en renovables amb 6.800 milions el 2018
Espanya torna a estar a focus dels inversors en energies renovables. Després dels anys d'aturada total, l'any passat Espanya va aconseguir multiplicar per més de set les inversions [...]
https://www.elindependiente.com/economia/2019/01/17/espana-multiplica-siete-las-inversiones-renovables-6-800-millones-2018/
En total, a tot just un any i mig s'esperen més de 5.000 trasllats de maquinària, segons les estimacions de l'Associació Empresarial Eòlica (AEE). I a aquests cal sumar-li el transport dels equips que surten de les factories espanyoles però tenen com a destinació altres països (normalment traslladades a ports nacionals per viatjar en vaixell des d'allà). "Només es lliuren de l'escorta policial obligatòria els trajectes regulars, però és que gairebé tots ho són, amb diversos viatges programats per setmana en una mateixa ruta", diuen fonts del sector eòlic.
Més de 5.000 trasllats per a 8.000 guàrdies civils destinats a totes les tasques de control viari. "La càrrega de treball era inassumible. Ja estava generant malestar en els agents ", apunten fonts internes de l'Agrupació de Trànsit de la Guàrdia Civil. "Probablement, els transports especials del sector eòlic han estat la gota que feia vessar el got".
La Direcció General de Trànsit ha modificat la instrucció que regula els transports especials i, des del passat 1 de novembre, es permet que els trajectes regulars -amb almenys una freqüència d'un viatge per setmana- les companyies contractin serveis privats de autoescolta . Fins al novembre passat, la seguretat privada per al transport especial de grans dimensions només es permetia per a recorreguts inferiors a 30 quilòmetres
ECONOMIA
El Govern vol donar incentius a la meitat de totes les noves renovables
El Govern de Pedro Sánchez vol posar a Espanya al capdavant de la lluita contra el canvi climàtic i l'impuls de les energies renovables. L'Executiu va més [...]
https://www.elindependiente.com/economia/2018/11/15/el-gobierno-dara-incentivos-y-apoyo-publico-a-la-mitad-de-todas-las-nuevas-renovables/
Amb la nova normativa, les empreses segueixen havent de comptar amb l'autorització especial de la Direcció General de Trànsit per utilitzar escorta privada i l'administració també pot exigir la presència d'agents de la Guàrdia Civil per punts concrets del recorregut d'especial dificultat o en què la seguretat es pugui veure especialment compromesa. "En només tres mesos de nova regulació es nota clarament que la càrrega de treball és menor i les tasques d'escorta detreuen molts menys efectius per a altres operatius", apunten des de la Guàrdia Civil.
"És un avantatge per al sector eòlic no dependre en molts dels transports dels recursos de Trànsit", apunten des de Siemens Gamesa, un dels majors fabricants d'aerogeneradors del país i que la setmana que realitzarà els seus primers transports amb auto-escorta des seva factoria a Navarra. "Amb el repunt d'activitat de 2019 en el sector eòlic, la nova regulació evita sobrecarregar recursos de l'Administració, que anaven a ser insuficients per atendre el fort increment de transport especial".
ECONOMIA
El Govern llança un pla de renovables que exigirà invertir 70.000 milions
El Govern de Pedro Sánchez vol estar al capdavant d'Europa en renovables. L'Executiu presentarà abans que acabi l'any a la Comissió Europea el seu Pla Nacional [...]
https://www.elindependiente.com/economia/2018/11/06/el-gobierno-lanza-un-plan-de-renovables-que-exigira-invertir-70-000-m-en-una-decada/
https://www.elindependiente.com/economia/2019/02/09/el-boom-de-las-renovables-desborda-a-la-guardia-civil/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada